Ogrzewanie garażu wolnostojącego jest przydatne wówczas, gdy planujesz zimą przechowywać w nim sprzęt lub materiały źle znoszące spadki temperatur. Ogrzewanie jest również niezbędne, jeśli to pomieszczenie to Twoja pracownia, warsztat czy pomieszczenie rekreacyjne. Jeśli zaś Twój garaż został zaprojektowany w bryle budynku, to warto go ogrzewać, aby zwiększyć komfort cieplny w domu. Dowiedz się, jak ogrzewać garaż i dlaczego warto to robić!
Z tekstu dowiesz się:
- w jaki sposób ciepło uchodzi z garażu i jaka zależność istnieje między komfortem cieplnym w domu a ogrzewaniem garażu w jego bryle,
- w jaki sposób skutecznie ogrzewać garaż.
Zainstalowanie ogrzewania w garażu nie tylko zwiększa Twój komfort podczas jego użytkowania, ale też niesie za sobą inne wymierne korzyści. W tym tekście podpowiadamy, dlaczego warto pomyśleć o ogrzewaniu garażu i jaki rodzaj ogrzewania wybrać.
Komfort cieplny domu a ogrzewanie garażowe
Zanim jeszcze zaczniesz zastanawiać się nad tym, jak ogrzać garaż, warto pomyśleć o jego uszczelnieniu. Zaizolowanie głównych ujść ciepła – czyli bramy i okien – pomoże Ci bowiem sprawić, że ogrzewanie będzie skuteczniejsze i bardziej ekonomiczne niezależnie od tego, jakie źródło ciepła wybierzesz.
Zadbanie o odpowiednią izolację jest szczególnie istotnie w przypadku garażu zawartego w bryle budynku lub połączonego z budynkiem. Uszczelnienie przekłada się bowiem także na ograniczenie uciekania ciepłego powietrza z domu. Między garażem a pomieszczeniami w domu zawsze będzie się utrzymywała różnica temperatur, która sprzyja stratom ciepła (nawet w ogrzewanym garażu temperatura waha się między 5 a 8°C). Inwestorzy decydujący się na tanie ogrzewanie garażu w bryle budynku często jednak zapominają, że nie poprawi ono komfortu cieplnego w domu, jeśli zabraknie odpowiedniej izolacji garażu:
- Ściany i strop między domem a garażem – izoluj je od strony zimniejszej, czyli od garażu.
- Brama garażowa – w świetle przepisów maksymalny współczynnik przenikania ciepła dla bramy garażowej wynosi 1,3 W/(m2 * K). Dobrą izolacyjnością termiczną charakteryzują się bramy rolowane wypełniane pianką poliuretanową.
- Podłoga w garażu – bez względu na to, jak zdecydujesz się wykończyć podłogę w garażu, trzymaj się następującego układu jej warstw: podłoże (zagęszczony piasek, chudy beton), izolacja przeciwwilgociowa (folia dwu-, trzywarstwowa), izolacja termiczna (płyty styropianowe pod ocieplenie podłóg betonowych), warstwa ochronna (wylewka betonowa o grubości ok. 6 cm). Na tak przygotowaną bazę możesz następnie położyć podkład podłogowy i posadzkę właściwą.
Podczas izolowania swojego garażu pamiętaj jednak, że nie może być on absolutnie szczelny, ponieważ w takim wypadku w jego wnętrzu będą się gromadzić wilgoć oraz spaliny, co jest szkodliwe zarówno dla samochodu i samego budynku, jak i dla Ciebie.
Ocieplony garaż możesz ogrzewać w dowolny sposób lub też… pozwolić, aby ogrzewał się sam dzięki ciepłemu powietrzu docierającemu z domu.
Jakie ogrzewanie do garażu?
Czym ogrzać garaż i w jaki sposób najlepiej to robić? Wiele zależy od tego, w jakim celu chcesz utrzymywać w nim dodatnią temperaturę:
- Jeśli chcesz przeprowadzać w garażu prace wymagające dodatniej temperatury (np. lakierowanie, bejcowanie, klejenie), wystarczy przenośny grzejnik w garażu lub nagrzewnica elektryczna (popularna farelka), olejowa lub gazowa. Zapewnią one krótkotrwałe ogrzanie pomieszczenia na czas pracy oraz schnięcia lakieru, bejcy czy kleju. Oba urządzenia powinny umożliwiać regulowanie czasu i mocy pracy, abyś mógł ograniczyć zużycie energii.
- Jeśli jednak chcesz zaadaptować garaż na pomieszczenie rekreacyjne ze stołem do ping-ponga czy bilardu, zastanów się nad zamontowaniem elektrycznego ogrzewania podłogowego w garażu lub grzejnika podłączonego do C.O. i wyposażonego w termostat. Podczas korzystania z urządzeń grzewczych na gaz lub olej pamiętaj o zapewnieniu odpowiedniej wentylacji w garażu (uchylone okna lub komin w przypadku pieca olejowego).
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, jeśli Twój garaż służy Ci wyłącznie do parkowania samochodu, wystarczy ciepło, które dociera do niego z domu. Duża część osób decyduje się jednak na ogrzewanie garażu, bo sądzi, że wpłynie ono pozytywnie na stan ich samochodu zimą (np. na żywotność akumulatora). Faktycznie: samochód stojący przez noc w ogrzewanym budynku rano odpala szybciej, zaś wycieraczki samochodowe nie przymarzają do szyb. Warto jednak pamiętać, że częste odmrażanie podwozia samochodu, na którym zimą gromadzi się błoto pośniegowe zmieszane z solą drogową, przyśpiesza jego korozję. Jeśli więc decydujesz się na ogrzewany garaż, to w szczególnie śnieżne dni przed wjechaniem do niego oczyść podwozie swojego samochodu ze śniegu i soli drogowej.
Decydując się na ogrzewanie w garażu, pomyśl o funkcji, jaką ma on pełnić, i zadbaj o dokładną izolację bramy i okien budynku. Takie działania pozwolą Ci wybrać najlepszą dla Twojej sytuacji metodę ogrzewania i zadbać o to, aby wydatki na ogrzewanie garażu nie zrujnowały domowego budżetu.