Newsletter

Zapisz się do newslettera
i otrzymaj

100

rabatu

na projekt Twojego domu!

Newsletter

Zostań z nami!
Otrzymałeś

5%

rabatu

na projekt Twojego domu!

Wybrałeś działkę? Zadbaj o formalności

Wybrałeś działkę? Zadbaj o formalności


Zastanawiasz się, o co należy się zatroszczyć przed zakupem działki pod budowę domu? Sprawdź już teraz – to naprawdę bardzo ważne!

Wielu inwestorów twierdzi, że najtrudniejszym etapem budowy domu jest wybór najlepszego projektu. Niektórzy bardziej boją się formalności – tych związanych z uzyskaniem pozwolenia, wycinką drzew, a także samym zakupem działki. Dopilnowanie tego jest bardzo ważne, od rodzaju gruntu zależy przebieg późniejszej budowy. Decyzja jest poważna, warto więc odpowiednio wcześnie poznać wszystkie procedury związane z tą inwestycją.

Wizyta w urzędzie gminy

Sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości to coś, co obowiązkowo musisz zrobić przed zakupem działki budowlanej. Dzięki temu nie będziesz narażony na nieprzewidziane wydatki. Kolejnym krokiem jest wizyta u notariusza.

Jeśli chcesz budować dom, musisz sprawdzić, czy teren, który wybrałeś jest przeznaczony pod budownictwo jednorodzinne. Jak można się tego dowiedzieć? Odwiedzając wydział architektury urzędu gminy lub miasta. Tam powinieneś uzyskać informację, czy dla gruntu został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania. Co zawiera taki dokument? Przede wszystkim możliwości zabudowy terenu, czyli wiedzę, która będzie Ci bardzo potrzebna. Więcej na jego temat przeczytasz na stronie https://www.dobredomy.pl/poradnik/budujemy-dom/co-to-jest-miejscowy-plan-zagospodarowania-przestrzennego/ Jeżeli dokument nie został uchwalony – nic straconego. Odpowiednia będzie też decyzja o warunkach zabudowy, o którą występuje sprzedający bądź kupujący. Czas oczekiwania jest jednak nieco dłuższy niż w przypadku miejscowego planu zagospodarowania – wynosi około miesiąca.

Stan prawny budynku

Zbieranie danych dotyczących stanu prawnego działki to kolejny punkt na liście czynności do zrobienia. Interesuje Cię to, czy sprzedający znajduje się w jej oficjalnym posiadaniu (tzn. czy jest użytkownikiem wieczystym) oraz czy z zakupem terenu nie wiąże się obciążenie hipoteką lub prawami osób trzecich. Dokument, który będzie Ci potrzebny tym razem nazywa się księgą wieczystą, a rozdziały, na które musisz zwrócić uwagę to II, III i IV. Można je przejrzeć w sądzie rejonowym lub sprawdzić, czy nie znajdują się w sieci, w formie elektronicznej – ten drugi sposób może być znacznie wygodniejszy.

Umowa przedstępna

Co dalej? Porównanie informacji uzyskanych od właściciela działki na temat jej wielkości z tymi, które znajdują się w wypisie oraz wyrysie z ewidencji gruntów i budynków. Zapłacisz za to ok. 120 zł, cena samego wypisu to 12 zł.

Następny krok to umowa przedwstępna. Nie jest to obligatoryjny etap załatwiania formalności, ale na pewno warto to zrobić. Dlaczego? Ten dokument pozwala na zarezerwowanie działki, nie wykraczając poza ustalone wcześniej koszty. Jej forma może być pisemna lub notarialna. Przygotowanie tej drugiej jest nieco droższe, jednak daje Ci gwarancję zakończenia transakcji (lub uzyskania odszkodowania finansowego).

Finalizacja – niezbędne dokumenty

Ostatni etap to oczywiście podpisanie umowy kupna-sprzedaży. Tutaj obowiązkowa będzie współpraca z notariuszem. Ważny staje się stan cywilny. Małżeństwo powinno pojawić się tam razem, a jeśli teren sprzedaje rozwodnik, konieczne będzie ustalenie, czy ziemia nie należy do wspólnoty majątkowej.

Na koniec – jakie dokumenty musi mieć ze sobą sprzedający?

Dokładne zapoznanie się z wszystkimi formalnościami pomoże zabezpieczyć się przed ewentualnymi niedopatrzeniami i niepotrzebnymi kosztami finansowymi. Zrób to jak najszybciej. O przygotowaniu niezbędnej dokumentacji przeczytasz tutaj https://www.dobredomy.pl/poradnik/budujemy-dom/formalnosci-przed-budowa-domu/.

Zapisz się do newslettera

Newsletter

Podaj adres e-mail

1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest "Dobre Domy Flak & Abramowicz" Sp. z o.o. Spółka komandytowa z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Strzegomskiej 2-4 2) osobą kontaktową w sprawie danych osobowych z ramienia "Dobre Domy Flak & Abramowicz" Sp. z o.o. Spółka komandytowa jest Pełnomocnik ds. Ochrony Danych Osobowych Osobowych - e-mail: odo@dobredomy.pl , nr. tel. 71 352 04 40 3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celach marketingowych na podstawie art. 6 ust 1 pkt a) RODO. 4) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane i przetwarzane   więcej czasu cofnięcia wyrażonej zgody. 5) Pani/Pana dane osobowe mogą zostać przekazane podmiotom przetwarzającym je na zlecenie Administratora, takim jak: agencje marketingowe, dostawcy usług teleinformatycznych, firmy kurierskie, podmioty obsługujące płatności, dostawcy usług księgowych, prawnych i doradczych, podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa 6) posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody), którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem 7) ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony danych Osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.; 8) podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak brak ich podania oraz wyrażenia powyższych zgód marketingowych uniemożliwi otrzymywanie Newslettera. Jeśli chce Pani/Pan dowiedzieć się więcej na temat przetwarzanych przez nas danych osobowych – zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności (https://www.dobredomy.pl/dd_files/File/polityka-prywatnosci-pracowni.pdf)

Dziękujemy

za zapis do newslettera

Ważne informacje

Polecane kategorie